Maršíkov
kostel archanděla Michaela
Dřevěný
kostel sv. archanděla Michaela v Maršíkově je vzácnou památkou
lidového stavitelství se zachovaným původním interiérem
a s vybavením uhotoveným převážně ze dřeva. Obdobně jako
o kostele v Žárové o něm lidová tradice tvrdí, že byl postaven
z materiálu z tehdy strženého dřevěného kostela ve Velkých
Losinách. Kostel stojí uprostřed obce na volném prostranství,
kde se kdysi rozkládal místní hřbitov. Stavba kostela byla
dokončena v roce 1609, o rok dříve než v Žárové.
Dřevěná roubená stavba má vysokou a strmou valbovou střechu,
pokrytou šindelem. Nad lodí ve hřbetu střechy je usazena malá
dřevěná věž – sanktusník s cibulovitou bání. Kněžiště je
uzavřeno polygonálně a překryto nižší střechou. Prostorná loď
je 14 metrů dlouhá a 11 metrů široká, v rozích je sroubena na
rybinu. Hloubka kněžiště je přibližně 7,5 metru a je také
postaveno stejnou technikou. K levé stěně kněžiště je
přiroubena sakristie.
V interiéru jsou stěny kostela obloženy deskami, jejichž spáry
překrývají hoblované latě. Prkna jsou zdobena renesančním
ornamentem, provedeným přes šablony v hnědočervené a temně
šedé barvě. Loď kostela má plochý strop členěný kvadratickými
obrazci z přibitých lišt, které připomínají štukovou výzdobu
renesančních stropů. Kněžiště je naproti tomu zaklenuto
dřevěnou, poněkud stlačenou valenou klenbou. Její povrch je
zdoben mělkými dřevěnými kazetami na jižní straně probrán
dvěma lunetami, v nichž jsou boční okna presbytáře. Trámový
strop nad lodí podpírají dva mohutné sloupy. Vzadu v lodi je
nízká dřevěná kruchta lichoběžníkového tvaru, kterou nese šest
vyřezávaných sloupků. Obvodové stěny zdobí v půlce jejich
výšky lišta zdobená vrubořezem, obdobná se opakuje těsně pod
stropem.
V interiéru kostela zaujmou tři barokní až rokokové oltáře,
netabulového typu, které pocházejí až z 18. století. Hlavní
oltář, který je zasvěcen patronovi, obsahuje vkomponovaný
obraz archanděla Michaela, namalovaný významným malířem
moravského baroka Ignácem Raabem. Postranní oltáře nesou
obrazy sv. Jana Nepomuckého a Panny Marie. Obětní stoly
(mensy) u oltářů mají sarkofágový tvar. Na kruchtě je umístěn
cenný funkční varhanní pozitiv, který je bez pedálů a má šest
manuálových hlasů. |